Har stort problem med kortvågsradio

OID de APQ
Du skrev: Jag vill bara poängtera, kanske främst för de som inte byggt trådantenner förut, tänk på att isolatorerna är stabila över tid. Fundera på vad som händer om en isolator går sönder och antennen faller ned, väldigt viktigt om man råkar ha antenn över t.ex. en väg.

Helt riktigt OID. Därför är alla former av äggisolatorer utmärkta att använda när man vill vara säker på att inte trådantennen trillar ner om det "händer" något med en isolator. Trådarna i "äggtypen" "hakar" ju i varandra vilket hindrar tråden att trilla i backen.

Jag använder, och rekommenderar Lantmannas ägg - två seriekopplade - för "kritiska installationer".
Antenner över min egen tomt är försedda med isolatorer gjorda av (c:a) 15 mm teflonstav och uppborrade för rostfria shackel och kausar. Teflon är stabilt, har en nästan "oljig" yta vilket innebär att damm och sot har svårare att fastna på plasten och i förekommande fall tvättas rent vid nästa skyfall.

73
Bengt SM6APQ

Bra förslag med isolatorer, tack.
SM1OAJ
 
Hej jag har några bitar 50 mm diameter elektrikerrör som du kan få Donald

mvh Lasse SM0YDO

Hej Lasse, tack för tanken, jag vet inte vad frakten skulle kosta till Visby.
Kanske finns det någon elektriker här i Visby som kan sälja en bit.

Mitt QTH är på Volontärgatan 34, 621 37 Visby,
Namnet Donald Jacobsson.
Det blir väl inget bygge innan midsommar.

Jag skall bjuda på Tradera på en DAIWA LA-2035, för 2 meter om en stund ligger just nu på 235 + frakt, det är bara 30 watt, räcker säkert bra.

Jag kommer inte in på repitern från Fårö, när vi är där med husbilen. Jag hör den bra.
ag har bara en handburen apparat på 2-5 watt 2/70 m och en äldre 2 m apparat på 2,5 watt, som är klumpigare, men fungerar bra på kortare håll, fick med den när jag köpte kortvågsradion.

73
SM1OAJ
 
Ja Donald samma tråd till spolar och antennelement.
RK elelr FK 1,5 mm2.
Vanlig eleketriker tråd, finns i 100 meter paket i varuhus och Biltema.
Bygger man den förkortade dipolen med spolar är det viktigt att göra så lika beskrivningen som möjligt, annars har du ett digert jobb att trimma antennen.

Men ditt huvudproblem, att riggen drar så mycekt ström att nätagget löser ut, när du sänder på 3750 kHz, bör knappast bero på antennen.
Det har diskuteratys mycket här men jag ser inget som tyder på att det är klarlagt.

6 meter över marken är helt ok för en kortvågsanenn. Höjen påverkar knappast sändarens beteende.

I dagens sammhälle med störningar som mottagarens största fiende, är höjden viktig för att komma långt, högt från störningarna.

Men behöver du en förkortad antenn? Har du 40 meter mellan färstpunkter är det bättre att bygga en 2 x 19,5 meter lång antenn för 3750 kHz.
Enklare kan det knappast bli.

I mina ögon verkar det som din sändare självsvänger.
Sådant händer och kan vara frekvenselektivt, vissa riggar är ostalbila och bygger på jordning invändigt med de skuvar som håller korten.
Jag skulle öppna riggen och efterdra alla skruvar, särkslit de som håller kretskort.


DE
ÄffPeDeh
 
Givetvis är det grönt att lägga upp ritningen på min förkortade antenn.
Om det kan hjälpa någon är det bara kul.
SM4FPD

Jag har fixat det nu.
Jag tänkte att den blir lättare sökbar på antennforumet om någon skulle använda den funktionen.
Tack, Roy! :)
/Ingvar
 
Ja Donald samma tråd till spolar och antennelement.
RK elelr FK 1,5 mm2.
Vanlig eleketriker tråd, finns i 100 meter paket i varuhus och Biltema.
Bygger man den förkortade dipolen med spolar är det viktigt att göra så lika beskrivningen som möjligt, annars har du ett digert jobb att trimma antennen.

Men ditt huvudproblem, att riggen drar så mycekt ström att nätagget löser ut, när du sänder på 3750 kHz, bör knappast bero på antennen.
Det har diskuteratys mycket här men jag ser inget som tyder på att det är klarlagt.

6 meter över marken är helt ok för en kortvågsanenn. Höjen påverkar knappast sändarens beteende.

I dagens sammhälle med störningar som mottagarens största fiende, är höjden viktig för att komma långt, högt från störningarna.

Men behöver du en förkortad antenn? Har du 40 meter mellan färstpunkter är det bättre att bygga en 2 x 19,5 meter lång antenn för 3750 kHz.
Enklare kan det knappast bli.

I mina ögon verkar det som din sändare självsvänger.
Sådant händer och kan vara frekvenselektivt, vissa riggar är ostalbila och bygger på jordning invändigt med de skuvar som håller korten.
Jag skulle öppna riggen och efterdra alla skruvar, särkslit de som håller kretskort.


DE
ÄffPeDeh


OK det skall jag göra, men det är konstigt att det fungerar bra med en konstantenn, har t.o.m. kollat i slutändan av RG58 ute vid antennen, inget problem då.
SM1OAJ
 
Antennisolatorer, igen

CQ de APQ.
Skickar med en bild av en antennisolator tillverkad av 16 mm teflonstav. En fördel med detta arrangemang är att isolatorn kan återanvändas till flera antennprojekt. Kausen får då sitta kvar i den "gamla" antenntråden.
I den ända av isolatorn där bärlinan fästes behövs varken shackel eller kaus.
Det är sannt att den här isolatorn, gjord av teflon, rostfria shackel och kausar, kostar en hel del men för mig är det en gåta hur radioamatörer kan köpa transceivrar för 20.000:- eller mera och strunta i "utomhusutrustningen". För att använda Roys uttryck: Det kallar jag för "dumsnålt"!

Det har framförts i denna tråd att man köper skärbrädor av plast och sågar till lämpliga bitar för antennen. Resultatet blir "fyrkantiga bitar" med två "grova" ytor från bågfilen eller sågen. Isolatorer för antenn och feederspridare bör vara runda för att snöflingor och annat icke önskvärt skräp skall ha svårare att fastna.

Till sist. Det finns en estetisk syn på antenninstallationer. Vad skall icke radiokunniga personer tänka om en radioamatör vars antenninstallation består av skarvade tvättlinor, "trädgårdslangisolatorer" och ynkliga "sockerbitar" mellan antenn och feeder?
En sådan provisorisk installtion är "tillåten" för experiment, men bör snarast bytas ut mot permanenta, kvalitetskomponenter.

Den avbildade teflonisolatorn är från en "Lazy H" gardinantenn från 1981!

Av misstag kom en bild av min SVF-meter med. GICK EJ ATT FÅ BORT...

73
Bengt SM6APQ
 

Attachments

  • SWR-meter2.jpg
    SWR-meter2.jpg
    95,9 KB · Views: 187
  • teflonisolator.jpg
    teflonisolator.jpg
    101,1 KB · Views: 182
Last edited:
Däremot håller jag inte med om att knyta flagglina direkt i ändarna, den kan bli blöt och påverkar då ändarna, vilka ahr hög impedans på en dipol.
Jag har inte märkt någon förändring av antennens egenskaper i regn jämfört med i sol över ett par decennier. Däremot kan resonansfrekvensen sjunka några kHz efter en kraftig storm när FK-ledaren har tänjts ut lite :).
 
Lite OT:
Äggisolatorer av plast är säkert utmärkta till trådantenner. Däremot inte lämpliga till staglinor eftersom dom är plastiska :). Dvs en hög statisk belastning gör att tråden går in i plastmaterialet.
 
Jag vet inte om jag har sagt "dummsnålt", Bengt, men jag håller med, och ställer upp på ordet.
Många radioamtörer har tydligen uppfattningen att antenner inte får kosta något. Och att de lätt kan sättas upp om den blåser ner flera ggr per år.

Man hör de som skall få en bit tråd gratis av en kompis, och som väntar på denna fraktfritt i flera år.
Det är nu antennen skall upp!!

Jag har hört av de som använder skärbrädeplast, att dessa ger sig, dvs de "rivs av" från hålet och antennen faller. Det låter som en möjlighet då denna plast är klen, UV skadar den etc. Med en KAUS kan man förstärka hålet, som APQ visar.
Allt hänger förståss på vikten av trådantennen. En liten 2 x 2,5 meters dipol lär hålla bättre än en 2 x 40 meter lång tråd.

Teflon är dyrt, svårt att få tag på, men stabilt.

Nej bästa tänkabara material, minst RK 1,5 mm2, gärna bättre material. Inte telefontråd, 4 x 0,2 mm2, som rycks av vid första svajning i antennträdet.
Snören av flagglinetyp som tål minst 150 - 300 kg dragkraft. Och som inte ruttnar av solen.
En välgjord trådantenn, där man köper friskt material, inkluderande resor till flera affärer, kanske kostar över en till två tusenlappar, man kanske får över till en antenn till, och fyller på junkboxen, men den håller i 10 - 20 år. Och det borde väl vara ett viktigt argument.
Billig koax som ruttnar i solen.
Tråd som tappar plasten i solen.
Ja det finns mer skit än nyttigheter.
PL-kontakter som slår gnistor av 100 Watt.
Lödkolvar som knappt kan smälta en lödning på en PL-kontakt.
BILTEMA-lödtenn vars flussmedel som fräter sönder lödningen inom ett år.
Nog kan en antenn få kosta en slant om den kan göra tjänst i många år.
Släng skiten av telefontråd, som ligger ovanpå oljetanken i 20 år.
Varför skall allt utanför riggen vara gratis?

Men visst gör det ont i plånboken när 50 meter bra flagglina kostar 200 kr, dvs bara ena änden av dipolen.....


sen som Bengt var inne på, en antenn bör se proffsig ut.

de
ÄffPeDeh
 
Hej fel ställe kanske, finns det något program för datorn "Vista" eller Windows 7, att skriva på datorn vem man har pratat med, istället för att skriva för allt på papper.

Hoppas ni förstår vad jag menar.
Det skall vara något enkelt.
73
SM1OAJ
 
Hej är det den här antennen som ni pratar om?

mvh Lasse sm0ydo
 

Attachments

  • Dipol.jpg
    Dipol.jpg
    68,9 KB · Views: 279
Hej Donald jag tog ett av vp rören och kapade ner det med min geringsåg till mindre bitar
på 160 mm enligt ritningen och då fick jag ut 5 st plus en mindre bit ska jag försöka få tag i nånting
att stoppa ner dom i och bubbelplast så får vi se vad portot går på i Närbutiken
där jag bor elller?

mvh lasse sm0ydo
 
Hej Donald jag tog ett av vp rören och kapade ner det med min geringsåg till mindre bitar
på 160 mm enligt ritningen och då fick jag ut 5 st plus en mindre bit ska jag försöka få tag i nånting
att stoppa ner dom i och bubbelplast så får vi se vad portot går på i Närbutiken
där jag bor elller?

mvh lasse sm0ydo

Det låter toppen, jättesnällt av dig, var jag skall skicka pengarna (konto) kan vi ta via sms?
073 925 29 85
 
Hej Donald jag hör av mig i morgon jag ska försöka med att hinna att packetera
in det här i kväll.

mvh Lasse sm0ydo
 
Hej fel ställe kanske, finns det något program för datorn "Vista" eller Windows 7, att skriva på datorn vem man har pratat med, istället för att skriva för allt på papper.

Hoppas ni förstår vad jag menar.
Det skall vara något enkelt.
73
SM1OAJ
Ja, du är lite off topic nu. :) Du kan ju starta en ny tråd om du vill?
Lite snabbt bara; program-typen du söker kallas loggprogram. Det finns mängder av dessa, alltifrån enkla små till stora avancerade. Allt från fria till dyra. Sök på hamradio log program eller liknande i google så hittar du. Själv kör jag Linux, så jag kan inte tipsa om något speciellt program för dig.

73 de SM0RVV
 
Roy de APQ
Hej. Du skrev: Teflon är dyrt, svårt att få tag på, men stabilt.

Jag ger mig inte. Teflonstaven i den avbildade antennisolatorn väger c:a 35 g.
Priset på teflon ligger omkring 270:-/kg. Staven kostar då SEK 9:45 !
Detta är om du får avsågat från en längd i hyllorna. Dessa plastfirmor har ofta s k "skräplådor" där man själv får plockar ut lämpliga bitar. Kostnaden för isolatorer och feederspridare blir då mycket låg.
Här i göteborgsregionen finns två firmor som saluför teflon.

73
Bengt SM6APQ
 
Bra ide med slaangisolatoer Micke!!!!!
Däremot håller jag inte med om att knyta flagglina direkt i ändarna, den kan bli blöt och påverkar då ändarna, vilka ahr hög impedans på en dipol.

de
SM4FPD

Jag har tänkt tanken, vilken lina kan man använda map väta.
Har nu hittat en lina som är väldigt stark och inte tar upp vatten.

Grästrimmerlina....

/Micke
 
>>>Jag har tänkt tanken, vilken lina kan man använda map väta.
Har nu hittat en lina som är väldigt stark och inte tar upp vatten.

Hej alla glada. Ni diskuterar tiondels dB hit och dit som inte låter sig märkas på en S-meter. APQ:s förslag är en bra och beständig lösning för den som tänkt att vara en aktiv radioamatör lång tid framöver. Tål väder och vind. Mekaniskt slitstark och ser ju superproffsig ut. Jag skickar fem guldstjärnor till APQ.

För den som hellre vill satsa på provisoriska lösningar a la hipp som happ där det inte spelar någon större roll om antennerna blåser ner eller ser ut som äkta "amatörbyggen" så duger så klart vad som helst.

Det går ju åt mer tid att spåna om huruvida linor tar upp vatten än det tar att tillverka riktiga isolatorer och hänga upp antennerna. :rolleyes:

/Bengt
 
Back
Top